Öğretim Tasarımının Tarihsel Gelişim Süreci
Öğretim teknolojisinin kökleri 1900’lü yılların ilk
başlarında, görsel öğretim hareketlerinin başlangıcına kadar uzanır. Bu dönemde
ilk defa eğitsel filmler üretilmiştir. Aynı zamanda okul müzelerinin de
kurulduğu zamanlar 20. Yüzyılın ilk çeyreğinde bu tür ortamlar eğitsel amaç
kullanımında oldukça artış göstermiştir. Bu dönemde görsel öğretimin birçok
resmi tanımlarının çıkmasının nedeni görsel materyal araçlarının eğitsel
uygulamalarında ilginin artışıyla birlikte ortaya çıkmıştır.
İletişim sürecine ilginin artmasıyla birlikte
alandaki öncüler, alanın görsel işitsel araçlardan daha farklı olduğunu
göstermişlerdir. Görsel işitsel iletişim teriminin kullanılması konusundaki
açıklama amaca uygun olması açısından kullanılmıştır. Eğer başka bir terim
bulunursa görsel-işitsel iletişim terimi geçici olacaktır. Daha önce de
belirtildiği gibi alanın resmi adı uzmanlar arasında tartışma konusu olarak
sürmektedir.
Alanın resmi adı 1963’te yapılan tanım ile yaklaşık
olarak 10 yıl boyunca kabul görmüştür. Öğretim teknolojisi Başkanlık Komisyonu
tarafından oluşturulan ilk tanım, eğitim teknolojisi alanına ilişkin eski
görüşü pekiştirirken ikinci tanım ise hedeflerin belirlenmesi ve değerlendirme
aşamasında yararlanılması gereken sistematik tasarım sürecinden bahsetmektedir.
Başkanlık komisyonunun etkisi ile doküman da açıklanan fikirlere büyük güven
duyulmuştur.
1972 yılında yeni resmi tanımı olmayıp tanım
onaylanıp yayınlanıncaya kadar 1963’teki çabalardan bir farklılaşma tanımı
niteliğindedir. 1972 tanımını temel alan bir makalede yeni ve ilginç konulardan
söz edilmiştir. 1977 tanımı birkaç yıllık dönemde terminolojiye yeni terimler
de kazandırmıştır. Alandaki uzmanları dikkatlerini çeken planlama sürecinin
aşamalarının analizinden söz eden ilk tanımdır. 1977’den 1990’ların ortasına
kadar geçen dönemde yaşanan yeni gelişmeler yeni tanıma yön vermiştir. Alanın
yapılacak yeni resmi tanımıyla ilgili çalışmalar 1990 yılında başlamış ve
1994’e kadar sürmüştür. Alanın en son ki tanımı ise öğrenme kaynak ve
süreçlerinin tasarımı, geliştirilmesi, uygulanması yönetimi ve
değerlendirilmesi teori ve uygulanmasıdır.
Önceki tanımlarla karşılaştırırsak güncel tanımdaki iki
ayrıntı önceki tanımlarla benzerlik gösterir. Birincisi öğrenme için kaynaklar
ifadesinin içerdiği ortamların öğretmeni ayırmamıştır. İkincisi, öğretimi bir
araç gibi görerek, alanın amacının öğrenilmesinin sağlanması üzerinde
durmuştur.
KAYNAKÇA
TANIMLAMALARININ YANSITTIĞI BİÇİMİYLE EĞİTİM TEKNOLOJİSİ
ALANI
Robert A. Reiser
Donald P. Ely Çeviri: M. Kemal Karaman
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ KURAM VE UYGULAMA / EDUCATIONAL
TECHNOLOGY THEORY AND PRACTICE
Cilt 3, Sayı 2, Yaz 2013 Volume 3, Number 2, Summer 2013
Genel Yayın Editörü / Editor-in-Chief: Dr.
Halil İbrahim YALIN Yardımcı Editör / Co-Editor: Dr. Tolga
GÜYER Sorumlu Yazı İşleri Müdürü /
Publisher Editor: Dr.
Sami ŞAHİN Redaksiyon / Redaction: Figen DEMİREL UZUN Dizgi / Typographic:
Şeyma Büşra GÜLEN Kapak ve Sayfa Tasarımı / Cover and Page
Design: Dr. Bilal ATASOY İletişim /
Contact Person: Dr. Aslıhan KOCAMAN KAROĞLU
Yorumlar
Yorum Gönder